Míg a modern tudomány csupán néhány évtizede fedezte fel, hogy az elme nyugalmával a test is mélyen pihenő állapotba kerül, az ősi Kelet számos erőteljes gyakorlatot hagyott ránk, melyek segítségével mélységes ellazulást és kiváló egészséget teremthetünk testünk számára. Cikkünk ezek egyikének, a Transzcendentális Meditációnak élettani hatását mutatja be, a módszert vizsgáló tudományos kutatások fényében.

 

A negyedik tudatállapot megtapasztalása

Transzcendálni annyit tesz, mint túllépni valamin, ebben a meditációban pedig a gondolatokon és a mentális tartalmakon lépünk túl. A TM lényege, hogy segítségével tudatosan megtapasztaljuk a gondolkodás egyre finomabb szintjeit, majd a legfinomabb szintet is túllépve belemerülünk a gondolatok és tudattartalmak nélküli tiszta tudatosság állapotába. Ez egy rendkívül békés, egyúttal nagyfokú boldogságot és beteljesedést nyújtó tapasztalás.

A transzcendálás azonban nem csupán az elme valósága. A módszer alapítója, Maharishi Mahesh Yogi jól tudta, hogy ez az állapot konkrét fiziológiai hatásokat vált ki, és biztatta a tudósokat, hogy kutassák ezeket. E téren egy fiatal neurofiziológus, Keith Wallace (a vele készült interjú olvasható az Elixír 2014. októberi számának 38-39. oldalán) végezte az első vizsgálatsorozatokat. Kutatásainak eredményeit a Scientific Americanben jelentette meg 1970-ben. Wallace doktor úgy találta, hogy a TM során olyan idegi és élettani változások jelennek meg az emberben, amelyek semmilyen ismert kategóriába nem sorolhatók. Tudjuk, hogy minden fő tudatállapotnak, az ébrenlétnek, az alvásnak és az álmodásnak is meghatározott fiziológiai jegyei vannak, ahogyan az úgynevezett módosult tudatállapotoknak (transz, hipnózis stb.) is. Wallace azonban valami gyökeresen mást tárt fel, olyan fokú anyagcsere változásokat, amelyek arra késztették, hogy a tudat egy negyedik fő állapotáról beszéljen, melyet „éber hipometabolikus állapot”-nak, kicsivel közérthetőbben „pihenő éberségnek” nevezett el.

Mindkét kifejezés azt illusztrálja, hogy e tapasztalás során a test rendkívül mélyen pihen, az elme mégis teljesen éber, összeszedett és tiszta. Az anyagcsere szintje még a mélyalvásnál is alacsonyabb. Ezt jelzi a szívverés, a légzés, az oxigénfogyasztás erőteljes csökkenése, a bőrellenállás növekedése és számos biokémiai tényező változása. Annak ellenére, hogy az izmok ellazulnak, az EEG-jelek pedig egy mélyen pihenő állapotra utalnak, az agy vérellátása megnövekszik – ez az egyik magyarázata az éberség növekedésének.

Az éberség fokozódásával kapcsolatos további érdekesség, hogy későbbi kutatások megmutatták, a TM nagymértékben gyorsítja a reakcióidőt. (Ezért is népszerű a sportolók körében.) Egy kísérlet mérései szerint a TM-gyakorlók reakcióideje nem kevesebb, mint 30 százalékkal volt jobb a nem meditáló kontrollcsoportnál. A vizsgálatok után a TM-eseket megkérték, hogy meditáljanak, a kontrollcsoport tagjait pedig, hogy csukott szemmel lazítsanak, majd ismét elvégezték a teszteket. Míg a kontrollszemélyek a relaxációt követően 10 százalékkal lelassultak, a TM-esek meditációjuk után további 15 százalékkal váltak gyorsabbá.

A meditáció egyedülálló nyugalma átfogó regenerációt tesz lehetővé, testi-lelki szinten egyaránt. A TM élettani hatásai azonban nem korlátozódnak a meditáció időtartamára, hanem az aktív életbe is átkerülnek. Ez összecseng Maharishinek azzal a tanításával, hogy a meditáció felkészülés a sikeres, beteljesítő cselekvésre, célja pedig az egész életünk jobbá tétele. Maharishi szerint a meditáció és a kiegyensúlyozott aktivitás együttesen vezet el ahhoz, hogy életünket egy magasabb szintre emeljük.

„Ebben az elcsendesült állapotban az elme és az idegrendszer éber egyensúlyra jut, akárcsak az íjon teljesen visszavont nyíl; aktivitástól mentes, mégis az egész szervezet éber marad e csendben. Ugyanakkor az összes testi működés tökéletesen kiegyensúlyozott és stabil. Az idegrendszernek ez a pihenő ébersége a lehető legegészségesebb állapot, egyben ez minden energia és tevékenység alapja.”

„A testben ekkor olyan állapot alakul ki, amelyben nincs fizikai változás, a test egész fizikai felépítése és benne minden anyag egyszerűen felfüggesztődik az élet tiszta állapotának szintjén, egy olyan állapotban, amelyben a fejlődés folyamata, illetve a változás folyamata beszüntette a felépítést és a lebontást, melyben megszűnt a változás. Az egész test a Lét szintjére jut, akárcsak az elme. Elme és anyag, melyek az egyén durva és finom oldalait alkotják, együttesen a sohasem változó létezés szintjére, az örök, abszolút Lét szintjére emelkednek. Itt pihennek együtt, egymással egységben, mert mindkettő elérte az életnek ugyanazt a szintjét.”

– Maharishi Mahesh Yogi, A Lét Tudománya és az Élet Művészete, Excalibur Könyvkiadó, 2007.; (202. és 205. oldal)

Feloldódnak a stresszek

Amikor Selye János, a stresszkutatás atyja, a ’70-es években megismerkedett Maharishivel és a TM-mel, illetve a módszerrel kapcsolatos tudományos eredményekkel, azt nyilatkozta, hogy e meditáció során pontosan fordított folyamatok mennek végbe az idegrendszerben, mint amikor a káros stresszekkel küzdünk. A kutatások a TM-et kiváló stresszoldó technikának találták, és a klinikai gyakorlatban azóta is sikerrel alkalmazzák komoly traumákat szenvedett személyek (mint például utcagyerekek, erőszakot szenvedett vagy prostitúcióra kényszerített nők, háborús veteránok), valamint drog-, alkohol- és nikotinfüggők rehabilitációjában. A módszer segít tanulási problémákkal küszködő fiatalok felzárkóztatásában, illetve olyan emberek mindennapjaiban, akik folyamatosan komoly stresszekkel néznek szembe (orvosok, tanárok, katonák, médiaszemélyiségek, üzleti csúcsvezetők stb.).

 

 

A szívbarát technika

A TM testi jótéteményei közül talán legkiemelkedőbb a szív- és érrendszerre gyakorolt hatása, melyet szintén tekintélyes kutatási anyag támaszt alá. Ezek megmutatják, hogy a módszer hatalmas lehetőségeket tartogat e problémák gyógyításában és megelőzésében. Az Amerikai Szívgyógyászok Szövetségének három éve kiadott tudományos állásfoglalása szerint jelenleg ez az egyetlen olyan meditációs eljárás, amellyel kapcsolatban tudományosan igazolhatónak tekinthető, hogy csökkenti a magas vérnyomást. Hatása megegyezik egy közepes erejű vérnyomáscsökkentővel, annak minden mellékhatása (impotencia, veseproblémák stb.) nélkül. További vizsgálatok azt is feltárták, hogy a TM visszafordíthatja az érelmeszesedési folyamatot, és segíthet egyensúlyban tartani a koleszterint-szintet. Egy 2012-es kutatás eredményei még megdöbbentőbbek: olyan személyeket osztottak két csoportba, akiknél egyszerre több, szívproblémákra hajlamosító kockázati tényező is fennállt, mint az elhízás, dohányzás, magas vérnyomás és hasonlók. Az egyik csoport életmód tanácsadáson vett részt, a másik tagjait megtanították a Transzcendentális Meditációra. A kísérleti alanyokat öt évig követték, ez után pedig azt találták, hogy a TM-es csoportban a szív- és érrendszeri problémák okozta halálozás, az infarktus és a szélütés előfordulása nem kevesebb, mint 48%-kal volt kevesebb. Egy neves amerikai orvosprofesszor megjegyzése szerint, ha ezt bármilyen tabletta produkálná, azonnal dollármilliárdos üzletté válna.

 

Az öregedés lelassulása

Keith Wallace, a TM fiziológiai hatásainak úttörő kutatója azt is vizsgálta, hogy a módszer képes-e lassítani vagy akár visszájára fordítani az öregedés folyamatait. A kérdés kézenfekvő volt, hiszen olyan sok pozitív változást mutattak ki az élettani működés szinte minden területén, hogy ezek összeadódására is számíthattak a kutatók. Az eredmények szerint a meditálók valóban fiatalosabbak az átlagnál. A rövidebb ideje – kevesebb mint öt éve – meditálók biológiai életkora (vagyis az, hogy testi egészségük a statisztikai átlag szerint egy hány éves embernek felel meg) öt évvel, a hosszabb ideje meditálóké pedig 12 évvel volt alacsonyabb naptári életkoruknál. A kutatás résztvevői közül volt olyan, akinél ez a különbség 27 év volt! (Azaz, egy 67 éves ember testi egészsége és fittsége egy 40 évesnek felelt meg.) Ezzel kapcsolatban hadd írjak le egy személyes élményt: mint az Elixír olvasói is tudják (ld. a 2013. decemberi szám 34-35. oldalát), magam is éltem olyan közösségekben, amelynek tagjai közül sokan évtizedek óta gyakorolják e technikát. Kezdetben sokszor derültem azon, hogy új ismerőseim életkorára adott tippjeim olykor 10-15 évvel vagy még többel elmaradtak a valóságtól.

A Transzcendentális Meditáció vonzerejét test-lelki jótéteményei mellett egyszerűsége és erőfeszítés-mentessége adja. Az egyszerű technika azonban a lélek legmélyebb tartományaihoz vezet el, ezért is képes olyan széleskörű és mélyreható változásokat létrehozni az élet összes területén. E spirituális dimenziók jelentősége azonban már egy másik írás tárgya.

(A cikk nyomtatott formában az Elixir magazin 2016. áprilisi számában jelent meg.)